مقدمه: بيماریهای قلبی عروقی شايعترين علت مرگ در سراسر جهان میباشند و علیرغم درمانهای دارويی، عمل جراحی پيوند عروق کرونر در برخی از بيماران همچنان به عنوان اولين و بهترين انتخاب در درمان آنان شناخته شده است. اهميت کاهش اضطراب در بيماران تحت جراحی قلب باعث شد مطالعهای با هدف تأثيرآموزش همتا بر اضطراب اين بيماران انجام شود. روش: در اين کارآزمايی بالينی تصادفی، تعداد 60 بيمار مراجعهکننده به بيمارستان امامخمينی و دکتر شريعتی تهران با روش نمونهگيری آسان وارد مطالعه شده و به صورت هفتگی، به دو گروه کنترل و مداخله تخصيص يافتند. اضطراب بيماران هر دو گروه در روز بستری اندازهگيری شد. سپس گروه کنترل آموزش روتين بخش و گروه مداخله، علاوه برآموزش روتين بخش، توسط همتايان نيز آموزش ديدند. مجدداً اضطراب بيماران قبل از عمل، پنج روز و چهار هفته بعد از عمل نيز سنجيده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اطلاعات دموگرافيک و پرسشنامه اضطراب آشکار اشپيلبرگر بود. اطلاعات جمعآوری شده با کمک نرمافزار SPSS v.22 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. سطح معناداری برای تمام آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. يافتهها: ميانگين اضطراب در هر دو گروه در روز بستری اختلاف آماری معناداری نداشتند (8/0=p). ميانگين اضطراب بيماران گروه مداخله در مقايسه با گروه کنترل در قبل از عمل، پنج روز و چهار هفته بعد از عمل تفاوت معناداری داشت (001/0p<). نتيجهگيری: با توجه به يافتههای اين پژوهش به نظر میرسد، آموزش همتا برای بيماران کانديد عمل جراحی پيوند عروق کرونر، روشی مؤثر در جهت کاهش اضطراب بيماران میباشد. لذا توصيه میشود جهت آموزش بيماران، از اين رويکرد آموزشی در بخشهای جراحی قلب استفاده شود. | |
واژههاي كليدي: آموزش همتا، اضطراب، عمل جراحی پیوند عروق کرونر، |